Op een juiste manier feedback geven kan lastig zijn. Het wordt vaak al gauw te persoonlijk, te negatief of te vaag. Hierdoor heeft de ontvanger vrij weinig aan jouw terugkoppeling en komt je feedback niet aan. Een Feedback training voorkomt dit. Voornamelijk door verkeerde aannames aan te pakken en je bij te brengen wat feedback geven wél is. 

Feedback-misverstanden ontstaan vaak doordat we niet echt weten waar feedback voor bedoeld is. We zien het misschien als een manier om ongegeneerd ons advies aan iemand op te dringen. Of als een mogelijkheid om je eindelijk te uiten over karaktertrekken van een collega. Dat is niet echter niet waar feedback voor bedoeld is.

Integendeel:

Terugkoppeling is bedoeld om iets of iemand verder te helpen — om de werkwijze van een collega naar een hoger niveau te tillen, bijvoorbeeld. Of om nog meer uit een gezamenlijk project te kunnen halen.

Dáár gebruik je feedback voor.

Feedback zit anders in elkaar dan je denkt.

Volg je een Feedback training dan ga je dit inzien. Je leert wat terugkoppeling geven wel is en wat niet. Waar het mis gaat en waar goed. Welk effect het op je collega’s heeft wanneer je dat juist doet en wat er gebeurt wanneer je ruis communiceert.

Kortom: een Training Feedback Geven en Ontvangen voorkomt een hoop miscommunicatie. Voornamelijk door bepaalde aannames die we over terugkoppeling hebben van tafel te vegen.

1.   Feedback is geen advies.

Terugkoppeling geven of ongevraagd je advies geven zijn twee verschillende dingen.

Bij de een reageer maai je het gras voor iemands voeten weg: je geeft de ander al advies over wat hij of zij beter kan doen. Bij de ander reageer je op wát je ziet en het is aan de ander om jouw reactie om te zetten naar een actie.

Een subtiel, maar belangrijk verschil. En zeker iets waar je rekening mee moet houden wanneer je iemand van feedback voorziet. Een feedback training helpt je hiermee omgaan. Zo leer je bijvoorbeeld hoe je ervoor zorgt dat je reactie kan landen, zonder iemand daarbij ongevraagd advies te geven.

“… dat is iets dat me opviel en ik wilde je er even op wijzen. Mocht je mijn hulp daarbij willen gebruiken, laat het dan zeker even weten.”

2.   Feedback is geen commentaar op de persoon.

Daarnaast leer je tijdens een training dat je nooit ofte nimmer feedback geeft op de man af. Zelfs tijdens een functioneringsgesprek houdt je het bij feiten, bij resultaten of de uitvoering van een taak.

Reageren op iemands besluitvorming, gevoel of beweegredenen heeft gewoonweg niets te maken met het geven van terugkoppeling.

Voorkomt dit dan ook door ‘hoe’- en ‘wat’-vragen te stellen. Daarmee blijf je lekker praktisch.

“Kun je me vertellen wat je gedaan hebt om tot dit resultaat te komen?” of “Hoe heb je die situatie toen aangepakt?”

3.   Feedback is geen vaag verhaal.

De hele gedachte achter het geven van feedback is dat je de iets of iemand wilt verbeteren. Dat lukt alleen niet wanneer je iemand van vage of conflicterende terugkoppeling voorziet.

Goed feedback geven houdt dan ook in dat je helder communiceert. Concreet, over wat je ziet of opmerkt. Dán pas heeft de ander er iets aan. Dán pas kan hij of zij leren van gemaakte fouten.

Tijdens een Feedback training leer je hoe je jouw boodschap zó in steekt dat meteen duidelijk is wat je bedoelt. Hoe je niet om de hete brei heen draait, maar direct met terugkoppeling aankomt waar collega’s iets mee kunnen — positief of negatief.

4.   Feedback is niet iets dat je in een ‘sandwich’ stopt.

Iemand die het lastig vindt om terugkoppeling te geven, zal vaak grijpen naar een van de populairste feedback-technieken: de ‘sandwich’-methode. Ze openen hun gesprek met iets positiefs, brengen dan de kritische noot naar boven, en sluiten vervolgens af met iets positiefs — om de klap te verzachten, natuurlijk.

Heb je eenmaal een cursus bijgewoond waarin je feedback leert geven en ontvangen, begrijp je dat dit niet werkt. Het zorgt ervoor dat de kritiek niet goed landt, en het vermindert het effect dat positieve feedback heeft.

Het is dan ook het een of het ander: je geeft iemand of kritiek, of een compliment. Alleen dan heeft een collega ook daadwerkelijk iets aan zijn of haar terugkoppeling.

Dus:

Zoals je ziet verbreedt een feedback training jouw communicatiekennis. Je begrijpt dat  feedback geven niet hetzelfde is als ongevraagd je advies verkondigen, of dat je het inzet om een ander aanspreken op persoonlijk flaws.

Het is bedoelt voor verbetering. Houd het daarom concreet, praktisch en onpersoonlijk. Daarmee voorkom je een ruis én kan de ontvanger er ook in de praktijk wat mee.

Wil je dit nu in de praktijk oefenen, volg dan zo’n training. Daar leer je hoe je de juiste woorden op de juiste momenten kiest. Daarmee verbeter je niet alleen je communicatieve vaardigheden, maar ook tal van (werk)relaties.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn